perjantaina, heinäkuuta 18

Bad Company - ensivaikutelmat

Nyt on tullut toista viikkoa veivattua PS3sella Bad Companya. Ei PS3sen ohjainpadi ole vieläkään mielestäni optimaalinen tapa pelata Battlefieldia, mutta kyllä se alkaa joten kuten luonnistua. Vieläkin voi käydä niin, että tulee hankittua joku hiirenkorvike PS3selle, jotta pääsisi kunnolla Bad Companyn makuun.

BC-JpSupport

Markku on vakiokävijä kaikilla BF rintamilla. Nyt työn alla Markulla on Bad Company. Olemme päässeet vähän huonosti samalle palvelimelle, kun palvelimet ovat olleet aina täysiä. Kävi kuitenkin ilmi, että samaan peliin ja jopa samaan ryhmään pääsee erittäin helpolla tavalla.

Tuo ryhmä-käsite poikkeaa hieman aikaisemmista BF peleistä. Nyt ryhmän voi koota jo ennen peliin liittymistä. Kutsut vain kaverisi mukaan ja kun sinulla on riittävästi peliseuraa niin koko porukka laitetaan kerralla samaan peliin. Kesti muutaman hetken ennen kuin tätä uutta toimintoa oppi käyttämään, mutta nyt kun sen oivalsi, niin sehän on aivan mahtava! Voimme etukäteen koota iskujoukon WHO taisteilijoista, ja rynnätä kaikki samalle puolelle muiluttamaan muita!

Tässä muutama hetki sitten näytti kierrostulokset täydellä palvelimella (24) hyvältä. Koko pelin parhaaseen tulokseen ylsi Markku ja hyvänä kakkosena tuli Jamppu. Alkoi scoreboard näyttämään perinteiseltä BF tulokselta! Sääli. ettei nykyisessä versiossa ole mitään klaanitukea, eli WHO kirjaimet eivät säihkyneet korkeimmilla korokkeilla.

Silmänamia

Peli on visuaalisesti aika upea, vaikka pakko myöntää, ettei maisemia ehdi juurikaan katselemaan. Pelillisestikin maasto on merkittävästi 2142 peliä rikkaampaa. BF2 maastossa oli vähän aluskasvillisuutta, joka auttoi vähän piiloutumisessa. 2142 oli käytännössä täysin paljasta maastoa, jossa oli todella vaikea piiloutua. BCn maasto on todella rikasta. Puita ja pensaita on kaikkialla. Muutenkin pensasta muistuttava Recon snaippaaja hukkuu todella tehokkaasti kasvillisuuden joukkoon.

Uusi Frost Byte pelimoottori on loistava. Suurin muutos sen edeltäjiin verrattuna on laajempien tuhojen mallintaminen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että tankit ajavat talojen läpi niin että rytisee. Suurikaliiperisella aseella kun ampuu metsään niin puita kaatuilee kuin viljaa.

Pelillisesti tuhoutuva ympäristö on aika iso muutos. Enää ei tarkka-ampujat pidä muita pilkkanaan piileksimällä taloissa tai aitojen takana. Ei muuta kun singolla seinät murskaksi - tosin rikkaan maaston ja vaimennettujen tarkkuuskiväärien ansiosta niitä pirulaisia on joskus vaikea paikallistaa! Samoin taktiikat muuttuu, kun ei tarvitse aina kiertää pääovelle, vaan voit taikoa itselleen uuden oven, vaikkapa singolla!

16306268

Uusi pelimuoto

Tyhmempi olisi voinut kuvitella, että DICE (Battlefieldit luonut Ruotsalaisyhtiö) olisi tyytynyt rahastamaan tutulla formaatilla tekemällä vain joitakin grafiikkapäivityksiä ja pari uutta jippoa. Tässäpä ei Ruotsin pojat menneet yli siitä mistä aita on matalin.

Ensinnäkin, BCssä on yksinpelikampanja - eikä mikään huono sellainen olekaan. Kampanjassa on ihan hyvä juoni ja se on tehty erittäin hyvällä huumorintajulla. Ruotsalaiset poikkeavat piristävästi jenkkien rautalangasta väännetyistä vitseistä ja käyttävät hyväkseen jenkkisotilaiden stereotypioita. Mukana on kunnon punaniska, joka räjäyttää kaiken - vaikkei aina saisikaan "Sergeant Redford: Is this your idea of fun? Haggard: Well... YEAH!"

Yksinpeli on täynnä hymyn paikkoja. Toisinaan taisin hörähtää ihan ääneenkin. Jos musta huumori uppoaa, niin Bad Company putoaa varmasti: Eräässä välianimaatiossa Haggard ihmettelee ääneen, miksi heidän pitää aina tunkea etulinjassa vaarallisimpiin paikkoihin, eikös USAlla ole valiojoukkoja näihin erikoistilaanteisiin. Kessu vastaa, ettei näitä parempia joukkoja ole varaa menettää, siksi me menemme. Haggard on tyytyväinen ja vastaa:"Oh, that makes sense..."

Yksinpelikin on yllättävän mukavaa. Se ei ole erityisen vaikeaa ja käytännössä käytettävissä on rajaton määrä elämiä, joten sitä ei voi hävitä. Yksinpeli on myös erinomainen tapa tutustua pelin yksityiskohtiin, kuten ajoneuvot, aseet ja muut gadgetit.

Moninpeli on kuitenkin ollut aina Battlefieldin tunnusmerkki, niin myös tällä kertaa. Kyseessä ei olekaan perinteinen lipunryöstö, vaan pelimuotoja on tasan yksi ja sen nimi on Gold rush! Kyseessä on hyökkääjä vs. puolustaja asetelma. Toinen joukkue puolustaa kulta-arkkuja ja toinen yrittää ryöstää ne räjäyttämällä. Ensin taistellaan pienellä areenalla kahdesta arkusta. Jos hyökkääjä saa arkut rikottua aukeaa puolustajille uusi päämaja ja uudet kaksi arkkua. Uutta pelattavaa avautuu muutaman kerran ja jos hyökkääjä saa tuhottua viimeisetkin arkut, niin se voittaa.

Hyökkääjillä on vain rajattu määrä elämiä käytettävissä hyökkäykseen. Aina kun hyökkääjä onnistuu tuhoamaan avoimen alueen kaksi arkkua he saavat lisäelämiä (re-inforcements). Jos elämät loppuvat voitto valuu puolustajille.

BC-Dwon

Pelimuoto kuulostaa kummalliselta, mutta se toimii. Molemmissa rooleissa on omat juttunsa ja roolien vaihtelu tuo peliin mukavasti vaihtelua. Parhaillaan tekeillä oleva päivitys tuo mukanaan myös perinteisen Conquest pelimuodon lipunryöstöineen, mutta uskoisin kultakuumeen pitävän pintansa.

Pakko se on todeta: Battlefield Bad Company on täysiverinen Battlefield peli, joka on tehnyt minulle saman kuin aikaisemmatkin sarjan pelit - olen koukussa.

Ei kommentteja: